ورود / ثبت‌ نام
0
خانه / اخبار / قانون جدید قیمت گذاری کالا

آخرین نوشته ها

قیمت گذاری کالاها و قوانین جدید

قیمت گذاری به فرآیند اعمال قیمت به سفارش‌های خرید و فروش، خواه به صورت دستی یا خودکار، قیمت گذاری کالا گفته می‌شود. 

مدتی است که طرح جدیدی برای قیمت‌گذاری روی کالاها و اقلام مصرفی در نظر گرفته شده است. از دی‌ماه سال جاری قیمت‌گذاری روی بسته‌بندی‌ها بر اساس نرخ تمام شده برای تولیدکننده‌ها خواهد بود. ازاین‌رو به‌جای این که شما قیمت مصرف‌کننده را روی بسته‌بندی‌ها مشاهده کنید، با قیمت تولیدکننده مواجه می‌شوید. 

به طبع در مورد این روش و قانون پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود. در واقع اساس بر این شکل است که در حال حاضر روی چهار قلم مصرفی اعلام شده و در صورت عدم بروز مشکلات جدی این طرح به‌صورت سراسری پی‌ریزی شود. 

این طرح در واقع برای مقابله با تخفیف‌های عجیب و غیرواقعی مجموعه‌های تولیدی، تخفیف‌هایی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعمال می‌کنند و همین‌طور هماهنگ‌سازی و ثبات است.

قیمت گذاری

محاسبه قیمت مصرف کننده

درگذشته نرخ سود و همین‌طور هزینه حمل‌ونقل عرضه محصولات در سراسر نقاط کشور یکسان بود. درصورتی‌که چنین محاسبه‌ای به‌هیچ‌عنوان منطقی نبود. 

ضمن این که در برخی موارد ما با تخفیف تا ۵۰ درصد برای محصولات مواجه می‌شدیم. درصورتی‌که اگر قرار است چنین تخفیفی اعمال شود فروشنده وارد بازه ضرر می‌شد. 

حال این منطق که چگونه این عددها محاسبه می‌شد اهمیتی ندارد. نباید این‌گونه قیمت‌گذاری‌ها به ضرر مشتری باشد و نباید روش جذب مشتری به شکل غیرمنطقی و ناعادلانه انجام گردد.

فروشگاه عرضه عمده رز گل در حال حاضر یکی از مجموعه‌های فروش انواع محصولات مصرفی، لوازم بهداشتی و نیازهای شرکت‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و همین‌طور مراکزی است که نیاز مصرف به کالاهایی چون مواد شوینده، دستمال کاغذی، ظروف یکبار مصرف در آن‌ها بالا است. 

مزیت خرید از این مجموعه امکان بهره‌مند شدن از تخفیفات ویژه و همین‌طور کاهش نرخ تمام شده نسبت به خرید به‌صورت خرده است.

آیا قیمت محصول می تواند کاهش یابد؟

همان‌طور که عرض کردیم و بر اساس توضیحاتی که در این مورد شرح داده شده است، شاید قیمت برای مصرف‌کننده در نهایت دردسر محاسباتی کم‌تری داشته باشد. 

اما تصور کنید کالایی که در یکی از شهرک‌های صنعتی استان تهران تولید می‌شود با یک نرخ سود و هزینه حمل‌ونقل به استان‌های بوشهر و همین‌طور گیلان صادر می‌شود. 

به طور معمول این‌گونه قیمت‌گذاری نمی‌تواند اصولی باشد و لازم است که در آن تغییراتی ایجاد شود. این تغییر در نهایت شامل پرداخت مالیات برای جابه‌جایی، هزینه و سود برای پخش‌کننده و بازاریاب و چند مورد دیگر خواهد بود. ضمن این که تخفیف بیش از ۳ درصد نیز من‌بعد باید روی قیمت اصلی کالا اعمال شود.

در واقع اگر کارخانه‌ها واقعاً به دنبال اعمال تخفیف هستند باید روی نرخ اصلی عرضه کالا و حاشیه سود ضخیمی که برای خودشان ایجاد کرده‌اند دست ببرند. 

دید منطقی به این قضیه این‌چنین است که تورم اجازه نمی‌دهد این طرح واقعاً به نفع مشتری باشد. همین‌طور مصرف‌کننده مجبور است در نهایت نرخ تورم را پرداخت کند، چه قیمت برای مصرف‌کننده روی کالا درج شود و چه قیمت برای تولیدکننده.

ضمن این که این سیستم به‌نوعی خودکنترل است. مشتریان به‌جای این که با سازمان مالیات و همین‌طور اتاق اصناف تماس بگیرند و مشکل خود را اعلام کنند، خودشان می‌توانند مشخص کنند که از چه فروشگاهی خرید کرده و کدام کالا را انتخاب کنند. زیرا با یک حساب سرانگشتی ساده می‌توانند قیمت هر محصول را بررسی کنند.

قیمت گذاری

قیمت گذاری کالا برای مصرف کننده چگونه محاسبه می گردد؟

مصرف‌کنندگان در این روش برای این که بتوانند قیمت نهایی محصول را محاسبه کنند لازم است که از طیف ۲۲ تا ۲۵ درصد (ممکن است در آینده با اعمال این طرح روی کل محصولات و همین‌طور پوشش‌دهی سراسری و اطلاع‌رسانی دقیق و کامل) را برای هر کالا در نظر بگیرند. ضمن این که در نهایت این روش برای جلوگیری از گران‌فروشی پدیدآمده است.

پس انتظار نمی‌رود که فعلاً نظارت روی این روش صورت نپذیرد. اما در نهایت هدف این است که مشتریان بتوانند کالاها را بر اساس قیمت‌گذاری فروشگاه‌های مختلف با هم مقایسه کنند و به‌نوعی جریمه کردن بر عهده خود آن‌ها باشد. 

اما به طبع چنین روشی در تمامی نقاط کشور پاسخگوی نیاز نخواهد بود. همین‌طور محاسبه این اعداد و نرخ نهایی محصول در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر عهده بارکدها است. پس اگر این پروسه نیز به‌خوبی برنامه‌ریزی نشود می‌تواند سبب ایجاد ضعف روی این موارد شود.

نوسان نرخ تمام شده یکی دیگر از معایب این روش است. در نهایت ممکن است قیمت برخی کالاها به‌صورت روزانه تغییر کند. پیچیده بودن روش و روند محاسبه قیمت‌ها در این نوع عرضه نیز به‌خودی‌خود مشکل بزرگی است که باید آن را جدی گرفت. 

اجرای این طرح‌ها می‌تواند موجب جلوگیری از تخفیف‌های دروغ شود! اما مسئله این است که آیا واقعاً این طرح می‌تواند از نظر قیمت‌گذاری و نرخی که تورم تعیین می‌کند برای مشتریان کاربردی باشد یا صرفاً دردسر خرید را بیشتر می‌کند؟

نکات مهم در مورد اجرای قانون جدید قیمت گذاری کالا

از طرفی این قانون جدید قیمت گذاری کالا به طبع ایرادات و مشکلات خاص خود را دارد و نمی‌توان گفت که طرح کاملی است. اما اگر به‌درستی و باتکیه‌بر اصول انجام شود می تواند جلوی هزینه های اضافه، تخفیفات غیرمنطقی و همین طور روش های غیرمعمول جذب مشتری را بگیرد. 

در حال حاضر اعمال قیمت روی محصولاتی چون نوشابه، نوشیدنی گازدار، آب معدنی و همین طور غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و سیستم های مایکرویو تولید داخل اجباری شده است. 

انتظار می رود که به زودی به صورت سراسری و روی تمامی محصولاتی که در بازار مصرف (در فروشگاه های زنجیره ای، کالاهای سوپرمارکتی و…) عرضه می شوند اعمال گردد.

این موضوع در کشور ما مدت ها است که توسط ارگان های ناظر و سازمان های حمایت از مشتریان پیگیری می شود. اما در نهایت اجرای این طرح با احتیاط و محافظه کاری زیاد انجام شد.

دراین‌بین بازرگانی رز گل یکی از مجموعه‌های عرضه محصولات مصرفی است که سعی دارد با تکنیک شفاف‌سازی قیمت ها بهترین کانال خرید را برای مشتریان خود به ارمغان آورد. 

ضمن این که شما در این فروشگاه اینترنتی قادر به تهیه محصولات با فاکتور های رسمی، حمل به نقاط مختلف کشور و همین طور خرید با تخفیفات ویژه هستید. 

علاوه بر این، اگر شما می توانید محصولاتی مانند دستمال کاغذی، مواد شوینده و بهداشتی، پوشک و نواربهداشتی، ظروف یکبار مصرف و… را با قیمت مناسب تر، کیفیت تضمین شده و همین طور خرید عمده تهیه نمایید، به طبع هم در وقت صرفه جویی می شود و هم دیگر نیازی نیست برای خرید ارزان به سراغ برند های ناشناخته بروید و در مورد کیفیت هر محصول آزمون و خطا داشته باشید.

قانون جدید قیمت گذاری کالا

کلام آخری

بودجه زندگی هر خانواده‌ای متفاوت است. قطعاً گاهی شرایط مالی خوب نیست و نمی‌توان انتظارت را برآورده کرد. اما گاهی با یک فرصت خرید مناسب می‌توان چنین مشکلاتی را حل نمود و با یک خرید کلی هوشمند جبران مافات کرد.

در نهایت به این مسئله پرداختیم که لیست خرید برای منزل باید جامع، دقیق و به‌صورت هدفمند مطابق بودجه زندگی و همین‌طور تعداد اعضای خانواده نوشته شود. 

درصورتی‌که خانواده پرجمعیت است شما نیاز به اقلام پرتعداد بهداشتی و شوینده خواهید داشت. معمولاً شامپو، صابون، مایع ظرف‌شویی و روشویی در زندگی امروزه ما و بخصوص شرایط کرونایی بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند. 

پس به فکر خرید اقتصادی آن‌ها باشید. در دیگر موارد هم رعایت برخی نکات مثل خرید محصولات تازه، استاندارد و مورد تأیید نهادهای مرتبط مانند وزارت بهداشت و داشتن علامت استاندارد نیز جز مهم‌ترین‌هاست. 

برای خرید به صورت تک می توانید به سایت تام مارکت سر بزنید.

آخرین نوشته ها

0
    0
    سبد خرید
    سبد خرید خالیرفتن به فروشگاه