تفاوت قیمت تولید کننده و مصرف کننده
حجم
:
فی
قیمت
:
اکنون موجود نیست؛ اما میتوانید این محصول را پیشخرید کنید
حجم
:
فی
قیمت
:
اکنون موجود نیست؛ اما میتوانید این محصول را پیشخرید کنید
حجم
:
فی
قیمت
:
اکنون موجود نیست؛ اما میتوانید این محصول را پیشخرید کنید
حجم
:
فی
قیمت
:
اکنون موجود نیست؛ اما میتوانید این محصول را پیشخرید کنید
حجم
:
فی
قیمت
:
اکنون موجود نیست؛ اما میتوانید این محصول را پیشخرید کنید
حجم
:
فی
قیمت
:
اکنون موجود نیست؛ اما میتوانید این محصول را پیشخرید کنید
تفاوت قیمت تولید کننده و مصرف کننده یکی از موضوعاتی است که با دانستن آن میتوان خریدهای مقرون به صرفه تری داشته باشیم.
تفاوت قیمت تولید کننده و مصرف کننده
قیمت تولید کننده در واقع هزینه نهایی خواهد بود که شرکت برای ساخت و بستهبندی یک محصول صرف میکند و برایناساس هزینه تمام شده را درج میکند.
درجه قیمت تولید کننده بهجای مصرفکننده یکی از قوانینی است که توسط سازمان نظام صنفی، حمایت از مصرفکنندگان و همینطور صمت از دیماه سال هزار و چهارصد وضع شده است.
برایناساس چهار محصول اساسی که در گستره مصرف روزانه مشتریان قرار دارند، شامل نوشابه و آبمعدنی، آبمیوهها و نوشیدنیهای گازدار میباشد. البته محصولات دیگر که در حوزه تولیدات صنعتی قرار دارند نیز به این شیوه قیمتگذاری خواهند شد.
اما بهطورکلی انتظار میرود که تا پایان سال این اتفاق رخ دهد و ممکن است برای مشتریان و تولیدکنندگان سؤالات زیادی در مورد این طرح مطرح شود.
در درجه اول تفاوت اصلی میان این دو روش را بررسی خواهیم کرد. اول این که قیمت تمام شده در مورد محصولات ممکن است بسته به نوع و روش تولید متفاوت باشد.
همینطور در برخی محصولات قیمت مصرفکننده تا ۴۰ یا حتی گاهی ۵۰ درصد بیشتر از قیمت تولید کننده و چیزی که برای تولیدکننده تمام میشود است.
مسائل زیادی را در مورد قیمت کالاها باید در نظر گرفت، از هزینه تمام شده درب کارخانه گرفته تا حمل آن به استانها و شهرهای مختلف کشور. البته این موضوع جدید نیست و چند سالی است که در اتاق فکر اصناف و بازرگانی در مورد آن صحبت میشود.
اما در نهایت احتمالاً قرار است در سال ۱۴۰۱ بهصورت جدی در فازی جدید در سراسر کشور پیادهسازی شود. نظرات در مورد آن متفاوت است و معمولاً فروشندگان نسبت به آن واکنش خوبی نشان نمیدهند.

چرا قرار است این طرح اجرا شود؟
قیمت تولید کننده در واقع هزینه نهایی خواهد بود که شرکت برای ساخت و بستهبندی یک محصول صرف میکند و برایناساس هزینه تمام شده را درج میکند. البته این رقم شامل سود کارخانه نیز میشود. در مرحله بعدی عرضهکنندگان محصولات به فروشگاهها، خردهفروشها و همینطور مصرفکنندگان نیز باید بتوانند قیمت تمام شده برای خودشان را به دست آورند. به طبع یکی از دلایلی که سبب ایجاد چنین راهکاری شده است جلوگیری از گرانفروشی خواهد بود.
شرکتها و فروشگاههای زنجیرهای زیادی هستند که از این طرح استفاده میکنند و بر اساس آن به دنبال دریافت سود بیشتر از فروش هستند.
همینطور برخی از فروشگاههای زنجیرهای نیز مدتی است که با ارسال پیامک و همینطور نصب بنر و تبلیغات محلی، نوید تخفیفات ویژه و گاهی عجیب روی کالاها را میدهند.
درصورتیکه آنها ممکن است محصول را از درب کارخانه بهصورت مستقیم تهیه کنند و حتی نرخی که روی محصول وجود دارد تا چندبرابر بیشتر از چیزی باشد که در واقع شرکت برای آن هزینه کرده و یا این که این عرضهکنندگان بابت آن به نمایندگیهای فروش و همینطور بازاریابها و واسطها پرداخت میکنند.
ضمن این که عمدهفروشی رز گل یکی از مجموعههای معتبر در زمینه عرضه مستقیم محصولات مصرفی و لوازم موردنیاز خانه است که تمامی کالاها را با ارائه فاکتور، نرخ پایین سود به مشتریان در سراسر ایران عرضه میکند.
تاثیر قیمت تمام شده روی کاهش نرخ ها
میدانیم که کالاهای مصرفی کشورمان در شهرها و نقاط مختلف تولید میشود، از تهران گرفته تا استانهای غربی، شمالی و مرکزی.
ازاینرو وقتی یک کارخانه در نزدیکی استان تهران محصول خود را وارد بازار میکند قطعاً هزینه حملونقل کمتری میپردازد تا این که قرار باشد محصول خود را به یک استان دور و یک شهر دیگر عرضه کند.
درگذشته وقتی قیمت مصرفکننده روی محصولات اعمال میشد، مشکل این بود که تمامی قیمتها بهصورت یکشکل محاسبه میشد.
در این وضعیت قیمت کالا در کارخانه فاکتور اصلی قرار میگیرد. پس از آن مثلاً یک محصول از استان تهران به کرج میرسد، خریدار خودش قادر است که قیمت مصرفکننده را محاسبه کند.
در واقع هزینه عرضه در یک شهر دورافتاده نباید با یک شهر نزدیک یکسان باشد. در نهایت امکان استعلام و مشخصکردن قیمت نیز به شکل آسانتری انجام میشود. این هم به نفع مشتری است و هم در برخی موارد عرضه کنند.
البته اطلاعات دقیقی در مورد نحوه محاسبه قیمت وجود ندارد. اما بر اساس گفته تا امکان اضافهکردن ۲۲ تا ۲۵ درصد به قیمت تولید کننده و در نهایت محاسبه قیمت مصرفکننده وجود دارد که باید دید آیا در تمامی شهرها و استانهای کشور از همین فرمول استفاده میشود؟
ضمن این که اگر قیمت مصرفکننده کالا بالاتر از قیمت فروشگاه باشد آن کالا با همان سود منطقی و مصوب به فروش میرسد و مبنای قیمت همان عددی است که بارکد آن را ارجاع میدهد.
یکی از مهمترین و اساسیترین مزایای این طرح با زیادشدن تعداد فروشگاههای زنجیرهای مربوط به مسئله جلوگیری از ارائه تخفیفات غیرواقعی و همینطور جذب مشتری به روشهای غیرمنطقی است.

مهمترین مشکلات طرح قیمت تولید کننده
به طبع این طرح با تمامی مزایایی که دارد شامل مشکلاتی است که از جمله آنها میتوان به نوسان نرخ تمام شده اشاره کرد. در واقع تورم کشور لحظهای است و میدانیم که این مسئله روی عرضه و فروش محصولات آن هم با قیمتی که مدام تغییر میکند چه تأثیری خواهد گذاشت. ضمن این که قیمتها هر دوره در کالاها ممکن است متفاوت باشد.
ر این صورت مشتری در فروشگاههای مختلف با کالاهایی مواجه میشود که از یک مدل و یک برند هستند، اما به دلیل تفاوت تاریخ تولید قیمتشان متفاوت است و در محاسبه قیمت سردرگم میشود.
ضمن این که مشتری ناچار است در این روش قیمت محصول را محاسبه کند. در این صورت پیچیدگی روی این مسئله دیده میشود. بههرحال طیف وسیعی از خریداران اصلاً فرصت و حوصله محاسبه به این روش را ندارند.
از طرفی برخی فروشگاهها امکان اسکن بارکد را ندارند. تصور کنید که قصد خرید از یک فروشگاه کوچک در یک روستا و یا گوشهای از شهر را دارید.
نتیجه گیری
در این صورت امکان تطبیق قیمت وجود ندارد و این تفاوت قیمت تولید کننده و مصرف کننده یک مشکل مهم، بزرگ و اساسی بهحساب میآید. ضمن این که هنوز هیچ ملاک درستی برای قیمتگذاری بر اساس فاصله تا کارخانه و موقعیت مکانی فروشگاهها در نظر گرفته نشده است و لازم است که پس از اجرای این طرح نیز نظارت انجام شود.
در نهایت بازرگانی رز گل یکی از مجموعههای فروش اینترنتی اقلام مصرفی و لوازمی است که در خانه و محل کار، رستورانها و شرکتها، فروشگاهها و همینطور ادارات مصرف میشود.
ازاینرو اگر قصد خرید اقلامی چون: مواد شوینده و بهداشتی، دستمال کاغذی، پوشک، ظروف یکبار مصرف و…. را بهصورت عمده دارید، این فروشگاه اینترنتی آماده ارائه خدمات ویژه به مشتریان است.
برای دریافت لیست قیمت محصولات مورد نظر خود از لینک منوی لیست قیمت می توانید فایل PDF محصولات را به همراه قیمت تولید کننده و قیمت مصرف کننده ، دریافت کنید.
همچنین برای سفارش محصولات به صورت تک می توانید به سایت تام مارکت سر بزنید.
تفاوت قیمت عمده و تک